När hundarna kommer

Då var det dags för ett läsprojekt i klass 9! Här kommer jag att lägga ut veckans diskussionsfrågor till er grupp. Varje vecka utser ni en ny diskussionsledare och sekreterare, som ansvarar för att skriva in era era tankemeningar och en sammanfattande reflektion från gruppens diskussion varje fredag!

Vecka 3 DEL 1

Samtal om innehållet:

Förslag på frågor: Hur jämför Ester sina och Isaks föräldrar? Vad menar Ester med att säga: – Vi behöver den inte? Hur tror du Anton känner sig när hunden dog? Beskriv Antons reaktion när han inte får ta motorcykeln – vilka viktiga ord hittar du? Berätta om Anton och Castor. Varför blev Anton tyst? När Anton åker ut på natten händer något – berätta. Beskriv killen. Ester och Isak är tillsammans – hur har dom det? Beskriv Antons möte med killen – vad är viktigt i det mötet? Varför tror du, ger Anton killen high five på festen? Tycker Anton inte om hundar mer? Vad händer när Ester blir så rädd när hon badar? Vilka är det som bråkar med hunden på andra sidan sjön? Vad har hänt när Isak känner att “Något är inte som förut”. Anton ser levande ut som om han har “blivit invigd i en hemlighet”. Hur tänker du om det?

Skrivandet:

Undersök hur författare arbetar för att få fram en spänning, hur stämningen ”stegras”. Vad hittar man här? Ex: Det är något med killens ögon (sidan 65). Ex 2: Det snurrar underligt i kroppen, Anton vill absolut vara någon annanstans och han vill absolut vara just här. 6

Tankemeningar

En speciell mening som du fastnat för . Förklara varför! Till exempel:

Hans skratt passar inte alls med resten av hans utseende. Han skrattar som en småflicka, kluckande och guppande. Jag tänker att något är fel/konstigt/annorlunda med honom.